המרכז להורות ישראלית - הדרכת הורים

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. כתובת מייל
054-2339926  טלפון 
סעדיה גאון 2 קרית אונו  כתובת

עשרה דברים חשובים ביותר להורים


עשרה דברים חשובים להוריםהעידן של היום מבלבל ומעמיס על התא המשפחתי שפע דילמות, אתגרים והתמודדויות. הורים הפונים להדרכת הורים וייעוץ מספרים לא פעם על שפע הגישות החינוכיות, המידע והאפשרויות.

לצד ההנאה ורגעי הקסם שבגידול ילדים ישנם גם רגעים של קושי, מצוקה והתלבטות. לפניכם עשרה קוים מנחים שעשויים להאיר את הדרך ולסייע לכם לצמוח כהורים.

  1. עידוד - עודדו את ילדיכם שוב ושוב ועוד קצת :-). דאגו לומר לילדיכם באופן קבוע ובתדירות גבוהה שאתם אוהבים ומעריכים אותם, ופרטו באזניהם מהן התכונות החזקות שלהם, ומה ראוי להערכה אצלם. אמרו זאת בפירוט ותוך מתן דוגמאות מוכרות לילד, ולא בכלליות. כך למשל, עדיף לומר לילד - "ראיתי שהיום שחקת מאד יפה עם איילת! שיתפת אותה, חלקת איתה את הצעצועים שלך והיית נדיב ומקסים!" וזאת על פני "היית מקסים!" לבדו. זאת מאחר ו"מקסים" כשלעצמו, איננו מפורש ומובן דיו, והילד יתקשה להפנים מאמירה זו את תחושת הערך שלו ולפתח דמוי עצמי חיובי ובטחון עצמי.
  2.  שיתוף ושייכות - עזרו לילדיכם לחוש שותפים ושייכים - למשפחה, לבית, לחלומות ולעשייה. תנו להם מקום של כבוד במשימות שונות, שאלו לדעתם, הציעו להם לתכנן בעצמם פעילות משותפת, חבקו והכילו את הצעותיהם. על ידי כך תסייעו להם להצמיח תחושת ערך עצמי.
  3.  עקביות - הורים רבים מוצאים עצמם בקרב מעייף מול ילדים שתובעים פעם אחר פעם הגמשה של גבולות, כניעה הורית ומחאה חוזרת ונשנית של הזאטוטים נוכח ריבוי הוראות מצד ההורה. אמצו לעצמכם מספר הרגלים ואורחות התנהגות שחשובים לכם, היו עקביים והתמידו בעמידה עליהם, והשתדלו להסביר אותם לילדיכם באופן שמתאים לגילם ולתבונתם. ההסבר חשוב על מנת שהילדים יבינו ויחוו את הגבולות שאתם מציבים לא כנוקשות שרירותית לשמה, אלא כבעלי תוכן ומשמעות - גבולות שומרים ומגוננים ולא גבולות נוקשים ומגבילים.
  4.  יצירת הרגלים - נתיבים שאנו מורגלים ללכת בהם הופכים עבורנו לכמעט אוטומטיים, ומסייעים לנו לשמור על הדרך ולהשיג מטרות רצויות. הרגילו את ילדיכם מגיל צעיר, בכל עניין שאתם מוצאים לנכון - עבודות הבית, בישול, משחק, התנהגות רצויה - תחילה על ידי דוגמא אישית ובהמשך באמצעות פעולה משותפת. כך למשל, ילדיכם הצעירים ישמחו לסדר את הצעצועים בתום המשחק או לקפל כביסה יחד אתכם ולהחזיר לארון שלהם, ועשייה משותפת קבועה תהפוך זאת להרגל. בעת הגיעם של ילדיכם לבגרות יהיו ההרגלים הללו מושרשים, ולא תצטרכו להנחיל לפתע הרגלים חדשים או להיתקל בסירוב והחמצת פנים. המאמץ הכרוך בהקניית הרגלים מקטנות זניח לעומת זה שתצטרכו להשקיע כאשר יתבגרו.
  5.  גמישות - "לא יוצאים עם שיער רטוב", "אל תלך בבוץ" ועוד שלל מנטרות שהפנמנו בילדותנו - כל אלו ראויים לבחינה מחודשת. למה בעצם לא לצאת עם שיער רטוב? מה יקרה אם הילד לא יתקלח ערב אחד, ומה אם ילך בבוץ? אנחנו הרי לא עשויים מסוכר... אפשרו לילדים להתנסות, היו יצירתיים ופתוחים והגמישו את עקרונותיכם, על מנת לאפשר לילדיכם לחוות את העולם, לטעום, להבין וללמוד בעצמם, גם אם נדמה לכם שהם טועים.
  6.  יוזמה הורית - דאגו להיות הורים מעורבים ויוזמים בחיי הילדים. הקדישו לילדיכם תשומת לב בהתאם לצרכיהם, לגילם ולמצבם, והימנעו מלהגיע למצב בו אתם מקדישים לילדים מזמנכם רק כאשר הם דורשים זאת. פנו לעצמכם זמן לשהות ולמשחק משותפים, תיזמו פעילויות, הפתיעו והובילו (הברירה השנייה היא להיות מובלים ו"לכבות שריפות"). בקיצור - ספקו את הצורך הבסיסי של ילדיכם בחום, תשומת לב, שהות משותפת ואהבה.
  7. דוגמא אישית - הוו דוגמא אישית לילדיכם, וזכרו שהם קולטים וחווים המון, וחושיהם מאתרים את פרטי הפרטים של החוויה ומטמיעים אותם. כך למשל, ילדיכם מאמצים ומחקים סגנון דיבור (מכבד? בצעקות? ציני ועוקצני?), אורח התנהלות (אתם יוזמים? מתלהבים? מתעצלים ודוחים למחר-כך?) ואורחות חיים (מתח קבוע בבית? עייפות ועומס? פניות וחשק?) של הוריהם.
  8.  הכוונה עדינה ולא דרישה תקיפה - הורים רבים מצפים מילדיהם לגדולות ונצורות, ונוסכים לתוך תבשיל הציפיות מילדיהם דרישות, חלומות וציפיות שקשורות לעצמם ולדימוי העצמי שלהם. כך למשל, הורה העוסק בספורט עשוי לצפות (ואף לדרוש) מבנו להיות ספורטיבי, תחרותי ובעל יצר הישגי, ולא להבחין שאלו למעשה ציפיות שהוא מטיל על בנו מבלי שזה בחר בהן. על כן, דאגו להתאים את הציפיות לאישיות של ילדכם, והימנעו מהצבת דרישות או תנאים. העדיפו הכוונה עדינה, הצעה ואיפשור, מאחר ואלו משיגים שיתוף פעולה ועניין מצד הילדים.
  9.  הימנעות מביקורת, שיפוט ואיום - הורים רבים גדלו בתנאים של ביקורת, שיפוט מצד הוריהם ומשפטי איום כדוגמת "אם לא תגמרי את האוכל שבצלחת לא תקבלי קינוח". אווירה של ביקורת, שיפוט ואיומים עשויה לפגוע בדימוי העצמי ובהתפתחות המיטבית של ילדיכם. השתדלו להימנע מכך וליצור אווירה תומכת, מקבלת וכזו הפונה אל הילד בגובה העיניים ותוך מתן הסבר הגיוני.
  10.  החופש לבחור - חיינו כבוגרים מורכבים מאינסוף צמתי החלטה ובחירות משמעותיות שעלינו לעשות בכל יום. עם זאת, רבים מאתנו מתקשים להחליט, נופלים לבחירות בלתי מושכלות ונבוכים נוכח שפע האפשרויות. אפשרו לילדיכם להתנסות בקבלת החלטות כבר מגיל צעיר. תנו להם להחליט מה ברצונם לאכול, במה לשחק עכשיו ומה ילבשו מחר בבוקר. בכל מקרה, אפשרו להם לבחור אחת מתוך שתיים או שלוש אפשרויות (מוטב שתיים בגילאים הצעירים, ויותר בגילאים המבוגרים), כך שיחושו חופשיים מצד אחד אך לא ילכו לאיבוד מצד שני. ילדים מעריכים מאוד את החופש לבחור, נהנים מן האמון והתחושה שסומכים עליהם ומתנסים כך באחת היכולות החשובות ביותר לכל מבוגר – קבלת החלטות. זכרו לכבד את החלטתם ולא להתווכח עמה.